Deze vraag kreeg ik laatst te horen. Ik moest even nadenken, voor de duidelijkheid ik heb geen marketing achtergrond of studie. Ik was wel altijd bezig met marketing, digitale marketing en sinds x aantal jaren met Smarketing, combineren van sales en marketing. Vanaf kinds af aan was keek ik hele reclame blokken, ja toen in de tijd dat je nog niet kon opnemen en doorspoelen. Telenet heeft net aangekondigd dat men tijdens uitgesteld kijken ook niet meer kan doorspoelen, bizar gegeven in een wereld waar convenience en experience bovenaan de lijst staan van dingen waar mensen nog extra willen voor betalen. 1 goed voorbeeld YouTube Premium, natuurlijk wordt de content gewoon gegenereerd en moet YouTube daar niets voor doen in tegenstelling tot Telenet die volledige catalogussen overkopen en proberen her te verkopen aan hun klanten, daarmee bedoel ik hun B2B niet de B2C. Telenet mag niet onderschatten hoeveel mensen nu al kiezen voor alternatieve entertainment bronnen zoals YouTube maar ook Netflix, Amazon, Twitch, etc.
Terug naar de vraag moet reclame jouw prikkelen om een goede marketeer te zijn. Persoonlijk denk ik van wel. Er zijn iconische reclames zoals “Hier nen euro” van de Lijn of “Who took my badjas” van Belgacom TV die mij nog altijd bij blijven. De nacht van de reclame was nog zo’n geweldig concept waar je als student aan kon deelnemen. Een nacht vol entertainment en de beste reclame van over heel de wereld. Het was smullen van het begin tot het einde. Of de website creative criminals van collega Rindert Dalstra. Moest je ooit iets in de reclame willen doen dan denk ik altijd aan deze website als goeie smaakmaker. Je leert veel over hoe reclame werkt en hoe het werkt in verschillende landen (zeer belangrijk als je begint bij een internationaal bedrijf) en ook wie dat aan de reclame heeft mee gewerkt.
Reclame moet mensen vervoeren, meenemen in een verhaal. Reclame werkt waarschijnlijk meer voor personen die hiervoor gevoelig zijn en ik denk dat als je dit aanvoelt dat je inderdaad ook sneller intuïtief kan zeggen of een campagne kan werken of niet.
Reclame is emotie.
Reclame is vreugde, verdriet, woede, angst, verbazing en zelfs walging. De 6 basis emoties. Maar tegenwoordig is het buzzword authenticiteit. Op een gegeven moment was reclame ook geen weerspiegeling meer van de maatschappij. Heel veel merken waren opzoek naar een bepaalde identiteit. De volgende vragen kwamen aanbod: “Wat willen we exact uitstralen? Waarvoor staan we dan als merk? Wat is ons verhaal? Wat zijn onze waarden? Een moeilijke oefening. Simon Sinek zijn boek “Start with why” omschrijft de golden circle. Dat als je een merk in de wereld wilt neerzetten dat je moet weten wat waarom je dit doet. En die boodschap zal mensen inspireren, die boodschap is authentiek.
Reclame is taboes doorbreken.
Maar reclame is ook een makkelijk medium waar zeer veel taboes kunnen doorbroken worden. Denk maar aan Colin Kaepernick. De NFL-speler die knielde tijdens het volkslied van de Verenigde Staten van Amerika om de aandacht te vestigen op de kwesties van raciale ongelijkheid en politiegeweld. Colin werd het gezicht van Nike en zorgde voor een daling van 2% in de aandelen van Nike. Authenticiteit is niet iets wat je kan creëren. Het ontstaat meestal in jouw “waarom”. Want zo’n boodschap kan al snel overkomen als “fake”. Nike koos voor oprechtheid en besloot verder te gaan met de campagne “Dream Crazy” met Colin als spreker en gezicht. De campagne was een succes en de aandelen stegen 5%. Niet dat aandelen een goede graadmeter of een campagne succesvol is.
Een van de reclames die me bijbleef was deze van Douwe Egberts waar dochterlief thuis komt met haar nieuw lief. Ze wilt haar nieuw lief verbergen maar uiteindelijk stuurt de vader zijn dochter een sms waar ze hun uitnodigt voor een kopje koffie. Ze komen naar beneden en de vader ziet dat het lief van haar dochter een meisje is. Hij reageert op de juist manier. Eind goed, al goed.
Laten we met reclame nog zeer veel taboes doorbreken.
Moest je willen samenwerken aan een project of aan een reclame idee, laat het mij dan gerust weten.