Wauw wat een afgelopen 2 jaar. Wat een rare tijd om in te leven, werken en ervaringen op te doen. Een van mijn talks voor de pre-corona jaren was er eentje over ervaringen en weliswaar hoe je een ervaring ook kan creëren online. Dat hiervoor wel een aanzet nodig was in de offline wereld maar dat je zeker en vast dit zou kunne omzetten naar een online verhaal als je de juiste parameters in acht neemt. Wie had gedacht dat we al onze evenementen online moesten doen, dat zelfs het beste festival van de wereld waar ik al jaren aan meewerk dat dit online ging plaatsvinden. Tomorrowland “the online experience”, het idee van het digital team van Tomorrowland was en is ronduit fantastisch. We creëren dezelfde ervaring online als offline maar er zijn natuurlijk limieten aan dat verhaal. In de B2C is het nog altijd makkelijker van een ervaring te creëren. Een van de leukste acties was deze van JBC, persoonlijke boodschappen van Sinterklaas. Ouders konden boodschappen insturen die dan in het boek van de Sint kwamen. Geweldige actie. Een ervaring voor zowel jong als oud. Zoals ik al zei op het vlak van B2C veel goede ideeën met goede uitvoeringen.

Goede B2B online ervaringen of experiences.

De B2B wereld heeft wel moeten zoeken naar een correcte formule. De hele dag voor je scherm teams meetings volgen zorgen voor “zoom/teams fatigue”. De focus die je nodig hebt, zorgt voor een tol op je lichaam en geest. Daarom moesten we opzoek naar een digital experience.
Bij de start van COVID19 schoten de digitale evenementen of webinars als paddestoelen uit de grond. En op het begin was het slechts een digitale vervanging van het offline event. Maar de Smarketing teams hadden al snel door dat de nieuwe leads die men nodig had, dat men deze slechts kwalitatief kon benaderen met deze digitale events. En de acquisitie kostprijs daardoor enorm daalde. Lage kostprijs + makkelijk te organiseren = overload aan webinars en digitale evenementen. Net zoals jullie kreeg ik rond de 3 a 5 digitale evenementen per dag doorgestuurd. Ik probeerde de juiste evenementen er uit te zoeken, geen makkelijke opdracht. Het geluk wil dat ik aan beide kanten heb gestaan zowel als attendee als organisator.

Een goede webinar wat houdt dat juist in.

Samen met Xylos heb ik ook enkele goede webinars georganiseerd. We zagen vooral veel mensen inschrijven bij de juiste combinatie van gekende sprekers, de juiste uren en de correcte lengtes van de webinars. Ook de vraag die je moet stellen doe ik het live of werk ik met pre-productie. In 1 van de eerste webinars wou ik alles live doen omdat het authenticiteit met zich mee brengt. 1 van de gold standards die ik altijd probeer te verwerken in al mijn marketing acties. 1 probleem de kostprijs die een live opname met zich mee brengt. Extra complex wordt het als je werkt met meerdere sprekers. Conclusie: op voorhand opgenomen is ook ok. De webinar attendee of kijker heeft wel degelijk begrip voor je als je bepaalde zaken op voorhand opneemt. Een volgend webinar was dan ook volledig op voorhand opgenomen. Het grootste voordeel dan is dat de spreker tijdens de webinar de Q&A zelf kan beantwoorden in de chat weliswaar. De authenticiteit verdwijnt weliswaar voor een deel maar ook het koudwatervrees, vergelijk het met de eerste personen op de dansvloer, om vragen te stellen verdwijnt. Ja dit is nog altijd aanwezig in België. De Q&A feature zit in meeste software ingebouwd.

Skills & hardware, software & people

Indien je het zelf organiseert maak dan gebruik van de juiste het juiste licht en het juiste geluid. Laten we aub afstappen van de webinar met de webcam. Kwaliteit is toch datgene wat je wilt uitstralen als bedrijf zeker als we kijken naar B2B bedrijven en dat gaat gewoon niet met een webcam. Indien je de juiste hardware hebt zoals een fatsoenlijke HD camera en een fatsoenlijke microfoon kan je aan de slag. Maar wil je geen zorgen dan is het altijd handig van een professional in te huren die de juiste skills heeft om alles correct klaar te zetten en live te gaan met de opnames. We werkten samen met bureau’s zoals Keep It Quiet, studio’s van Blue Moon en met greenkey studio software – Toster software. De people in deze tussentitel staat niet voor de professionals maar vooral op de interactie met het doelpubliek. Die kan je creëren door software in te schakelen zoals conversationstarter of gebruik te maken van het platform zoals Thalo events. De meeste B2B evenementen zijn ooit ontstaan om te netwerken en om bedrijven te connecteren.
Probeer dit dan ook in te bouwen in het evenement.

De lengte van de webinars.

Ik heb verschillende formats getest, je kan inderdaad meerdere sprekers doen na elkaar maar dat mag dan een maximum van 1.5u zijn. 3 x 30 min is het ideale scenario voor een long form van een webinar. Maar de short form van 15 min werkt ook perfect en kan dan verspreid worden over meerdere dagen. Voor de long form zou ik wel werken met een moderator die zorgt dat de de pauzes duidelijk zijn en wanneer de volgende spreker begint. Voor de duidelijkheid dit kan ook allemaal voor opgenomen worden. Zo bespaar je jezelf heel wat kopzorgen.

  • De succesformule voor een correcte digitale B2B ervaring te creëren:
  • Professionele sprekers, yes neem mensen die gewend zijn om voor een camera te spreken.
  • Interactie tussen de deelnemers onderling en tussen de sprekers en de deelnemers
  • Maak gebruik van professioneel materiaal liefst onder begeleiding
  • Kijk goed naar de inhoud en bepaal dan het juiste format (long of short).